■  

”miserere mei, Deus„

   (zmiłuj sie nade mną Boże)

 

miserere.pl

witryna o największej tajemnicy świata -
- Tajemnicy Bożej

Liturgia dnia

Cytat

„Ja jestem chlebem życia. Kto do Mnie przychodzi, nie będzie łaknął; a kto we Mnie wierzy, nigdy pragnąć nie będzie. (...) Ciało moje jest prawdziwym pokarmem, a Krew moja jest prawdziwym napojem. Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije, trwa we Mnie, a Ja w nim”
słowa Jezusa do zebranego ludu i Żydów

Biblia

Kościół zachęca nas do systematycznego czytania Pisma Świętego, źródła poznania i zrozumienia naszej wiary. Jest to dokument świadczący o Królestwie Bożym i życiu Jezusa Chrystusa, przybliżający nam tajemnicę wiary w Boga Wszechmogącego.
We wstępie do Biblii Tysiąclecia Jan Paweł II napisał:
„Uczmy się korzystać z Pisma Świętego jako źródła Prawdy objawionej. Ono ułatwi nam wniknąć w głębię Odkupienia i otworzyć się na tajemnicę Chrystusa.”
Cierpiący Jezus. Kadr z filmu "Pasja" M. Gibsona

Błagalno-pokutny Psalm 51 to jeden z utworów Księgi Psalmów Starego Testamentu. Utwór znany jest również pod nazwą Miserere, od pierwszego słowa, którym zaczyna się tekst w języku łacińskim. Autorstwo liryku przypisuje się królowi Dawidowi, który pewnego dnia wyszedł na balkon swojego pałacu w Jerozolimie i spostrzegł kąpiącą się Batszebę - żonę wojownika Uriasza Hetyty.

Król Dawid

Wielokrotnie podczas kazań i przemówień do wiernych Jan Paweł II przypominał treść psalmu Miserere ze Starego Testamentu. Świadomy ludzkiej słabości jako przykład stawiał króla Dawida. Dawid, który posiadał na ziemi władzę nad narodem wiedział, że przed Bogiem wszyscy są równi, toteż z pokorą zgiął kolana przed Panem, przyznał się do swojej grzeszności i prosił Go o przebaczenie.

bł. Jan Paweł II

W książce „Pamięć i tożsamość” Jan Paweł II porusza m.in. temat ścierania się dobra ze złem podczas przemian dziejowych i ideowych na przełomie naszych tysiącleci. W pierwszym rozdziale wyjaśnia znaczenie przypowieści o pszenicy i kąkolu (Mt 13, 24-30): „Zło jest zawsze brakiem jakiegoś dobra, które w danym bycie powinno się znajdować, jest [jego] niedostatkiem. Nigdy nie jest jednak całkowitą nieobecnością dobra.”